relatiezone-logo

 RelatieConsult

KontaktZone

chatten

contactadvertentie

dating

penvrienden

uitgaan / activiteiten

vriendschap

RelatieZone

buitenlandsepartner

relatiebemiddeling

samenwonen

scheiden

single

trouwen

FunZone

e-cards / emoticon

forum

geschenk

romantiek

test

uiterlijke verzorging

JouwZone

jongeren

kind

man

vrouw

zwanger

WelzijnZone

communicatie

hulpverlening

seksualiteit

therapie


Bepaal voor jezelf eerst of jij wel in een relatie wilt zijn. Dit scheelt je in tijd en hartzeer.
 

Een relatie is fijn, omdat je van alles kan delen met een ander. Jij deelt jouw belevenissen, jouw ervaringen, jouw gevoelens, jouw verdriet en jouw geluk.

In een nare relatie kun jij een (groot) deel van jouw eigen identiteit verliezen. De mogelijkheid bestaat dat jij teveel probeert iemand anders te zijn, om jouw partner te plezieren. Daarom is het zó belangrijk om te weten wie jij bent, waar jij voor staat en wat jij van jouw partner verwacht, zodat jij in de relatie jezelf kan zijn en jezelf kan blijven ontwikkelen.
 

Jij haalt het beste uit jouw relatie, door het beste uit jezelf te halen.
 

Voor sommige mensen geldt waarom ben ik in een relatie: “omdat ik dat wil” een berekende beslissing.Voor anderen geldt waarom ben ik single: “omdat ik dat wil” een vrijwillige keuze.

In een relatie geven beide partners aan op welke manier de relatie ingevuld mag worden. Naast jouw criteria heeft jouw partner ook een eigen lijstje met criteria gemaakt; probeer elkanders wensen te respecteren. Hier geldt zeker: ”een beetje geven en een beetje nemen.”

Zit jij in een mooie relatie, geniet hiervan, van het hier en nu. Leef niet denkend aan 5 of 10 jaar verder en hoe het er dan uit moet zien. Als er dan na 1 jaar een kink in de kabel komt, ben jij misschien te snel geneigd om de handdoek in de ring te gooien en de relatie te beëindigen.

Neem beiden de tijd; onderga alles wat op jullie pad komt aan voor- en tegenspoed. Jullie zullen er sterker uitkomen. Bouw nu jullie relatie op met “echte stenen” door in het hier en nu te leven en stop met dagdromen.
 

Ben jij ontevreden over wat dan ook in jouw leven, zie het als een positieve uitdaging om dit te veranderen.


Jij mag jezelf zijn en ook blijven, maar vaak is het geval dat jij eerst jezelf moet worden. Veroordeel jezelf niet te hard. Misschien zou jij jezelf graag anders willen zien. Ontdek jouw eigen waarde en de waarde, die anderen oprecht aan jou geven. Ieder mens is anders en uniek.

Heb jij soms het gevoel, dat jouw leven als een film aan je voorbijtrekt. Jij hebt de hoofdrol, maar jij voelt je een toeschouwer. Het is belangrijk om de regie over jouw eigen leven in handen te nemen en dat vermogen heeft iedereen in zich. Het is alleen belangrijk deze te ontdekken en te ontwikkelen, zodat jij op iedere situatie kan inspelen; jouw eigen vermogen om jouw probleem aan te pakken.

Heb jij een probleem op sociaal of emotioneel gebied, weet dan dat jij degene bent, die dit kan oplossen.

Probeer zelf inzicht te krijgen in jouw persoonlijkheid en in jouw relatie. Jezelf blijven ontwikkelen hoort er nu eenmaal bij.

Wil jij graag veranderen: Doe dat dan! Voel je niet meer rot. Heb jij last van jouw negatieve karaktereigenschappen (boosheid, onaardig, bevooroordeeld). Wil jij hieraan werken, probeer dan eens de kracht te voelen van het positief denken. Kijk naar jouw positieve kanten en ontwikkel deze. Focus op jouw goede karaktereigenschappen (aardig, zorgzaam, humor) en weersta jouw negatieve karaktereigenschappen.

Vaak verdwijnen positieve eigenschappen als sneeuw voor de zon in spannende of moeilijke situaties. Probeer zo’n situatie onbevooroordeeld en ontspannen te benaderen. Jij kan geen enkele situatie overzien, voordat de situatie zich ook daadwerkelijk voordoet. Wees dus onbevangen bij spannende en moeilijke situaties, alleen dan kan jij optimaal gebruikmaken van jouw positieve kwaliteiten en zet jij de situatie naar jouw hand.

Hoe zorg jij ervoor om controle te hebben over jouw positieve kwaliteiten. Dit kan alleen als jij bewust bent van jouw positieve eigenschappen. Ken jezelf, weet wie jij bent.

Dit alles zal gepaard gaan met zwetende handpalmen / tranen en kost doorzettingsvermogen. Jij kan overvallen worden door twijfels en een gefrustreerd gevoel. Deze gevoelens beletten je en kunnen ervoor zorgen dat jij vroegtijdig stopt met jezelf te ontwikkelen. Laat je niet beïnvloeden door deze negatieve gevoelens. Ze blokkeren jouw positieve gevoelens van geloven in jezelf en in jouw positieve eigenschappen.

Wees jezelf, hou van jezelf. Jij weet van jezelf het best wanneer negatieve gedachten de overhand hebben of krijgen. Het is tijd voor jouw positieve gedachten. Blijf deze stimuleren, ook al voelt het vreemd en anders aan. Jij zult zien, na een tijdje, fleur je helemaal op. Blijf positief denken.
 

Maak eerst jezelf gelukkig, daarna pas anderen.
 

Wil jij gelukkig zijn? Maak dan eerst jezelf gelukkig. Daarna kun jij pas anderen gelukkig maken.
 

Kijk naar jouw eigen positieve kwaliteiten. Vraag aan jouw vrienden of familieleden, welke kwaliteiten zij in jou waarderen. Kies vrienden, die jou goed kennen en die jij vertrouwd. Of familieleden, die voor jou belangrijk zijn en waar jij een vertrouwensband mee hebt. Deze mensen kunnen je heel goed helpen door eerlijk met je te praten over jouw positieve kwaliteiten. Schrijf al jouw positieve kwaliteiten op en bekijk ze aandachtig.

Beslis dan of er voor jou een kern van waarheid in zit. Als jouw vrienden en familieleden het ervaren, hoe groot is dan de kans dat andere mensen het op dezelfde manier ervaren. De kans is zeer zeker aanwezig. Zie het voor jezelf als een kans om negatieve dingen in jouw leven te veranderen, die jou misschien al jaren in de weg zitten. Het is belangrijk jouw positieve kwaliteiten aan jezelf te laten zien en aan anderen, breng ze in de praktijk en op deze wijze leer jij over jezelf.

Wil jij anders in het leven staan, kijk naar mensen, die jij bewondert en leer van hun manier van doen. Leer vooral hoe zij in het leven staan en het leven zien. Dit zal je aan het denken zetten over jouw eigen leven en een nieuwe visie / invalshoek is altijd prettig.

Geef niet toe aan angsten, autoritair gedrag van een ander, te volmaakt willen zijn, radeloosheid en leven zonder een passie. Schuif negatieve gedachten aan de kant. Leg jij de criteria, die jij aan jezelf stelt té hoog, dan is dat niet eerlijk tegenover jezelf. Jijzelf bent de dupe van jouw negatieve houding. Vul zelf jouw eigen leven in en wacht niet totdat een ander dit voor jou doet. Dan kan je namelijk heel lang wachten.

Teleurstelling geeft je een rot gevoel. Maar die teleurstelling heb jezelf teweeggebracht, door teveel te verwachten van jezelf. Ontwikkel zelf, stap voor stap, jouw eigen pluspunten en de pluspunten in jouw leven. Jij zult slagen als je ontdekt dat jij en alle andere mensen fouten mogen maken, want niemand is perfect en gelukkig maar.

Een gemakkelijk leven kan je een rustig gevoel geven, maar bedenk: een mens heeft prikkels nodig om zich bewust te worden, wie hij / zij is en hoe hij / zij in het leven staat. Staat een comfortabel en gemakkelijk leven jou in de weg om jezelf te ontwikkelen? Laat anderen niet bepalen wie jij bent. Als jij anderen blijft plezieren met tegenzin, dan zul jij jezelf niet leren kennen. Jij zult je erg onzeker voelen.

Stop met anderen ervan te beschuldigen, dat jij je rot voelt. Jij hebt zelf het vermogen om er iets aan te doen. Een ander mens helpen is prima. Op deze manier help jij ook jezelf (je “groeit” als mens), maar verlies jezelf niet uit het oog. Ieder mens wil geweldig gevonden worden en geliefd zijn. Jouw medemens hunkert naar hetzelfde gevoel. Een mens heeft liefde nodig en waardering, zorg ervoor dat jij dit krijgt. Als jij jezelf bent, hoef jij jezelf niet meer te verontschuldigen of te verdedigen.

Een vrij gevoel is jezelf kunnen zijn, vanuit daar voel jij je zelfverzekerd. Dit heeft tot gevolg dat jij opkomt voor jezelf, zonder jouw medemens uit het oog te verliezen.
 

Weet wie jij bent, ontdek jouw eigen waarde en mensen zullen je accepteren om wie jij bent.


Negatieve gedachtegangen kosten je jouw energie. Vermijd negatieve gedachten en gebruik jouw energie voor het aanpakken van jouw valkuilen.

Valkuilen zijn angsten, gewoontes, afhankelijk zijn van iets of iemand. Richt jouw aandacht en energie op die valkuil(en), welke op jou van toepassing is (zijn). Zou het niet fantastisch zijn, als jij jouw gedachtepatroon zou kunnen doorbreken. Natuurlijk verval je soms weer in “jouw oude gedrag”, maar herken het. Ga met frisse energie verder om in de toekomst “jouw oude gedrag” onder controle te krijgen. Stel voor jezelf een bereikbaar doel en met jouw positieve inzet en energie, zal jij deze bereiken. Jij mag trots wezen op jezelf als jij jouw valkuil(en) weet te overwinnen. Trots zijn op jezelf is één van de mooiste beloningen, die een mens zichzelf kan geven.

Een andere valkuil is ontkenning en niet inzien wat het echte probleem is. Mocht jij hiermee kampen, vraag dan de hulp in van betrouwbare vrienden en /of familieleden. Zij kunnen je zeer zeker met objectief advies bijstaan.

Het aanpakken van jouw valkuil, begint bij het erkennen van jouw valkuil. Schrijf jouw valkuil op papier. Schrijf daaronder op hoe jouw valkuil is ontstaan, door wie het veroorzaakt is (kijk ook kritisch naar jouw eigen aandeel in deze), wanneer onstond jouw valkuil, hoe had het voorkomen kunnen worden, wat leer jij ervan, hoe voorkom jij herhaling van “jouw oude gedrag”. Als laatste schrijf jij op wat je kan veranderen, zodat jouw valkuil zich minder of niet meer voordoet.

Schrijf vervolgens de negatieve invloeden op, die je beangstigen of tegenhouden om jouw doel te bereiken. Bekijk ze één voor één en zie in dat ze niet reëel zijn. Hetgeen wat jou tegenhoudt ben jezelf en niet jouw angsten.

Kijk welke vrienden, familieleden of situatie(s) je stimuleren om jouw doel te bereiken. Kijk eens naar welke vrienden, familieleden of situatie(s) je juist afhouden om jouw doel te bereiken. Maak gebruik van de positieve invloeden en probeer aan de negatieve invloeden weerstand te bieden en probeer deze te ontwijken.

Jij kan tijdens dit proces overvallen worden door twijfels (stress), verdriet (teleurstelling) en onmacht (spanning). Laat je niet beïnvloeden door deze negatieve gevoelens. Vertrouw op jouw positieve gevoelens; geloof in jezelf en in jouw kracht.

Maak een lijstje met hetgeen jij graag anders wilt zien. De belangrijkste verandering, die jij wil doorvoeren in jouw leven staat bovenaan. Dit positieve beeld zal je stimuleren om iets aan jezelf en jouw leven te veranderen.

Heb jij het gevoel met jouw emoties in een vicieuze cirkel te zijn beland? Jij komt niet los van “oude, negatieve gevoelens”, schrijf dan iedere dag eens op (op een zo positief mogelijke manier) hoe jij de dag ervaren hebt en hoe jij de dag graag had willen zien. Iedere dag eindigt met hetgeen, waar jij die dag trots op bent geweest. Denk dan bijvoorbeeld aan het doorbreken van jouw dagelijkse routine van de dag (neem bijvoorbeeld eens een andere weg naar huis, verander van radiostation, eet eens een andere snack of begin een sport). Probeer zo een paar keer per week jouw dagelijkse routine te doorbreken. Het meest negatieve wat jij het liefst veranderen wilt, zal het meest beschreven staan. Dat is het eerste punt, waaraan jij gaat werken. Het zal hard werken worden, maar bedenk eens hoe jij je zult voelen als jij jouw valkuil(en) overwint.

Waar een wil is, is een weg … aan jou de keuze … kies voor jezelf en jouw leven … of kies jij voor zelfmedelijden en de neergaande spiraal, waarin jij je dan bevindt. Hou jezelf voor: Niets moet, alles mag. Voel niet dat jij moet veranderen (dat is een zeer grote druk op jouw schouders), maar zeg tegen jezelf: jij mag veranderen. Zet geen doelen voor jezelf, die onbereikbaar zijn. Misschien heb jij wel iemand in jouw vrienden- of familiekring, die je hierbij graag wil helpen. Vergeet vooral niet, terwijl jij met dit alles bezig bent om af en toe eens te lachen, dit zal je helpen te ontspannen.

Het beste om jouw valkuil aan te pakken is preventief gedrag. Zorg dat jij niet meer in zo’n situatie terechtkomt, waarin jouw valkuil wederom kan ontstaan. Leef op zo’n manier, dat jij kan overzien de gevolgen van jouw beslissingen in jouw leven. Soms “maak jij een sprong in het diepe”, probeer zelfs in zo’n geval de gevolgen van jouw daad te overzien. Leef bewust en geniet van het leven.

Als mocht blijken dat jij jouw valkuil niet direct kan oplossen, begin dan met een kleiner probleem. Ontdek jouw kracht om jouw problemen op te lossen. Sommigen problemen zijn nu eenmaal makkelijker op te lossen dan anderen. Oefening baart kunst.
 

Geloof in jezelf en jij kunt de hele wereld aan.
 

Als jij je niet zelfverzekerd voelt, let dan eens niet zoveel op anderen en hoe zij je beoordelen. Weet wie jij bent en ontdek jouw eigen waarde. En jij zult leren, dat mensen je zullen accepteren om wie jij bent.

Jij mag zijn wie je bent. Breng jouw emoties op een goede en weloverdachte manier onder woorden (niet
vloekend). Boosheid hoort bij het leven en mag daarom. Onthoudt boosheid is geen negatieve manier om je te uiten. Probeer altijd te praten over jouw gevoelens, emoties en passies. Erover praten helpt.

Jij zet jouw gevoelens voor jezelf op een rijtje. Door jouw emoties te uiten, ben jij het “kwijt” (het blijft niet in jouw hoofd rondspoken). De kans is groot, dat het anders op een ander en verkeerd tijdstip eruit komt. Direct je uiten is voor een ieder niet altijd even makkelijk, maar blijf het proberen en ervaar dat het je steeds beter afgaat.

Probeer met verdriet op een gezonde manier om te gaan en jouw verdriet “een plekje” te geven, anders komt het in jouw leven op een later tijdstip op velerlei manieren tot uiting.

Ga op zoek naar passie(s) in jouw leven. Gebruik jouw passie(s) als drijfveer om jouw doel(en) te bereiken.
 

Wees trots op jezelf. Trots zijn op jezelf is één van de mooiste beloningen, die een mens zichzelf kan geven.